Sign & Print Expo 2023: De Stad van visuele communicatie
Op de Sign & Print Expo 2023, van 14 t/m 16 maart in Evenementenhal Gorinchem, draait het om de Stad van visuele communicatie. Een stad met talrijke bezienswaardigheden: van circulair stadspark en drukkerij tot schoolplein, en van bibliotheek en theater tot wrapgarage. Beursorganisator Easyfairs verwacht in deze economisch onzekere tijden een hoge opkomst. ‘Een beurs blijkt in woelige tijden juist te zorgen voor meer behoefte aan samenkomen.’
Op een rustige december-namiddag spreken we over de Sign & Print Expo 2023 met Rowdy van den Nieuwenhuizen en Roos Ouwerkerk, respectievelijk Head of Event en Marketingcoördinator bij Easyfairs Nederland. Locatie is het kantoor van Easyfairs in de eigen Evenementenhal Gorinchem. Buiten is het immense parkeerterrein grotendeels leeg. Hoe anders zal dat medio maart zijn, als ongeveer 6.000 bezoekers en 100 standhouders samenkomen op de Sign & Print Expo. Na de covidperiode pakt deze beurs over de toekomst van grafimedia en visuele communicatie in 2023 zijn oorspronkelijke, tweejaarlijkse ritme weer op.
Samenwerking
De huidige onzekerheid in de markt is volgens Van den Nieuwenhuizen allerminst een showstopper. ‘Uiteraard beleeft ook deze sector onzekere tijden door de hoge energiekosten, die indirect de inflatie aanwakkeren. Hierdoor stellen afnemers communicatiecampagnes waarin drukwerk of sign een rol speelt eerder uit dan dat zij hun investeringen ophogen. Nu faciliteert Easyfairs verschillende industrieën, bijvoorbeeld ook de agrarische sector, die politiek en maatschappelijk zwaar onder vuur ligt. Maar onze agrobeurs trok onlangs bizarre bezoekersaantallen. Het bevestigt iets wat wij al wisten: een crisis brengt de markt juist samen. Wij brengen met de Sign & Print Expo 2023 huidige trends, kansen en uitdagingen onder de aandacht. Daarmee bieden wij het ideale platform om als industrie antwoorden te ontwikkelen. Die industriële samenwerking is enorm belangrijk geworden.’
Vernieuwing en vergroening
Zoals gebruikelijk toont deze beurs innovaties in de volledige keten van design, materialen, substraten, machines, afwerkingen en automatisering tot en met circulariteit: afval dat na verwerking zoveel mogelijk grondstof moet worden voor een nieuwe productiecyclus. De standhouders geven met hun gevarieerde aanbod – waaronder talrijke machinedemonstraties – als het ware een sectorscan van vernieuwing en vergroening in de print- en signsector. Het innovatieaanbod en het lezingenprogramma is ingebed in het beursthema De stad van de visuele communicatie. Ouwerkerk: ‘Wij creëren voor bezoekers en standhouders een ervaring midden in een stad. Dit thema biedt gave aanknopingspunten om belangrijke onderwerpen als innovatie, digitalisering, duurzaamheid en natuurlijk het personeelsprobleem visueel aantrekkelijk en inhoudelijk herkenbaar te presenteren.’
Allerlei bezienswaardigheden
Met Ouwerkerk en Van den Nieuwenhuizen lopen we in gedachten alvast langs de belangrijkste bezienswaardigheden in die stad van visuele communicatie.
Het Circulair Stadspark
Ouwerkerk: ‘Het Circulair Stadspark is een centrale, groene ruimte met stadskraampjes waar we duurzaamheid en circulariteit belichten. Vanwege de hoge grondstofprijzen en toekomstige materiaaltekorten is het belang van circulaire productie nog groter geworden. Wij inspireren bezoekers door de huidige mogelijkheden te laten zien, terwijl de exposanten ook zelf hun duurzaamheidsinnovaties demonstreren. Denk bijvoorbeeld aan het nieuwe circulaire plaatmateriaal “Sign Again” van Probo, of aan Revink, het kunststof recyclingprogramma van Vink Kunststoffen.’
De Drukkerij
Op de beurs is het vooral Sign dat de klok slaat; grafische partijen zijn vooral als bezoeker vertegenwoordigd. Maar elke stad heeft wel een drukkerij, en zeker ook de stad van visuele communicatie, zo betoogt Van den Nieuwenhuizen: ‘Sign als marktgebied kent langjarige groei, terwijl de grafische sector al jaren onder druk staat. Dit heeft geleid tot een overheersing van Sign in het stand-aanbod op de Sign & Print Expo, die via meerdere naamsveranderingen voortkwam uit de Grafische Vakbeurs. Toch heeft de grafische sector nog altijd een groter economisch gewicht dan de signindustrie. Wij zien de grafische bedrijven graag weer evenrediger vertegenwoordigd. Dat kunnen we niet afdwingen, maar aan ons zal het niet liggen: via het concept van De Drukkerij heeft Easyfairs een grotere ruimte op de beursvloer gereserveerd waar grafische bedrijven gezamenlijk hun innovaties presenteren. Bart Lauwaert van Grafische Groep Matthys is een drijvende kracht achter dit initiatief, dat als geroepen komt: het is hard nodig dat grafische bedrijven zichzelf weer beter zichtbaar maken op de enige Nederlandse beurs waar bezoekers live een indruk kunnen krijgen van hun processen. Bij ongeveer 40% van de stands zien bezoekers – creatievelingen en technici – werkende processen: van design tot productie en afwerking. Als bezoekers hier niet kunnen zien wat werken in de grafische sector inhoudt, waar dan wel? En hoe kun je als grafische bedrijf dan nieuwe generaties aanwakkeren om in jouw sector te komen werken?’
Het Schoolplein en De Bibliotheek
Waar scholieren en studenten voorheen beperkt werden toegelaten (vanwege de behoefte aan ‘kwalitatieve bezoekers’), worden ze nu met open armen ontvangen als potentiële toekomstige werknemers. Easyfairs werkt deze editie samen met Grafisch Lyceum Utrecht en Nimeto, een mbo-vakschool voor creatieve ruimtemakers. Zij laten bezoekers zien hoe zij zich in hun vakgebied, dat door digitalisering verandert, kunnen blijven ontwikkelen. En wil je als bezoeker het hele jaar door op de hoogte blijven? In De Bibliotheek vinden bezoekers welke online literatuur van de verschillende mediapartners van de beurs voor hen het meest relevant is.
Het Theater
Ouwerkerk: ‘In overleg met exposanten en schoolinstellingen heeft Easyfairs een onafhankelijk, inhoudelijk tweedaags theaterprogramma ontwikkeld met lezingen, fora en best practices. De ene dag is gericht op de innovaties van 2023 binnen alle kernprocessen van Sign en Print, met name op materiaal-, substraat- en machinegebied, inclusief bijbehorende automatisering. Zie het als een soort “pré-Drupa 2024”, ’s werelds grootste grafische vakbeurs in Duitsland. De andere dag gaat over personeelstekort in de grafische en signindustrie, en over digitalisering. Kijk op de website www.signprintexpo.nl voor updates over sprekers.’
De Wrap Garage
Aan de rand van De Stad van de Toekomst bevindt zich, last but not least, de Wrap Garage. Hier vergaapt het publiek zich aan 24 professionals die meedingen om de World Wrap Masters Netherlands, georganiseerd door FESPA Nederland. Wie voorziet als beste een van de drie auto’s van een folie met flitsend design? De winnaar mag in München, tijdens de FESPA Global Print Expo, een gooi doen naar de titel van ’s werelds beste wrap master. In de wrapgarage vinden ook nog andere wrapdemonstraties plaats.
BOPE goes orange
Na 4 succesvolle edities in België, organiseert het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) het Benelux Online Print Event in 2023 ook in Nederland. Dat gebeurt on tour in Evenementenhal Gorinchem, als side-event van de Sign & Print Expo (aparte registratie nodig). Het Benelux Online Print Event (BOPE) on tour begint ’s ochtends op 15 maart, voorafgaand aan de tweede beursdag. Na lezingen over digitalisering en e-commerce in de print- en signsector volgt een lunch, waarna bezoekers in de middag de Sign & Print Expo bezoeken. Een van de topsprekers tijdens BOPE in Gorinchem is Bernd Zipper, het online printorakel uit Duitsland. Uiteraard is ook Jos Steutelings, directeur van het VIGC en drijvende kracht achter dit evenement, van de partij.
Slimme badge
Standhouders kunnen ook tijdens de 2023-editie gemakkelijk leads verzamelen dankzij smart badge reader-technologie. Bezoekers krijgen bij binnenkomst een smart badge, die zij kunnen gebruiken bij elk beursonderdeel en te bezoeken stand. Hebben geïnteresseerde bezoekers en standhouders elkaar misgelopen? Geen nood: standhouders krijgen aan het einde van de beurs de gegevens van elke gescande bezoeker in hun mailbox. Zo kunnen bezoekers na de beurs alsnog worden bediend en lopen standhouders geen eventuele waardevolle leads mis.
Sign & Print Expo 2023
Dinsdag 14 t/m donderdag 16 maart 2023
Evenementenhal, Franklinweg 2, Gorinchem
Openingstijden: 14 maart: 13.00-21.00 uur | 15 maart: 13.00-21.00 uur | 16 maart: 10.00-17.00 uur.
Meer informatie: www.signprintexpo.nl
Tekst: Wim Danhof | Foto boven artikel: Ministerie van Beeld – Mieke van Beek
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Easyfairs