IG DESIGN GROUP: ‘We compenseren wat je niet kunt reduceren’
Joost Bogers is managing director bij IG Design Group in Hoogeveen. Deze onderneming, de grootste producent van cadeauverpakkingen in Europa, werkt sinds 2018 structureel aan het optimaliseren van duurzaamheid. ‘IG Design Group is de eerste ter wereld die klimaatneutraal cadeaupapier produceert.’
De ruim 145 man tellende onderneming doet veel aan duurzaamheid. Bogers: ‘Duurzaamheid is een breed begrip. Het gaat over duurzame producten, waarbij materialen en energie een rol spelen. Maar wat ons betreft gaat het ook over duurzaam omgaan met je omgeving, zoals duurzame inzetbaarheid van mensen. Onze vestiging in Hoogeveen bestaat volgend jaar 50 jaar en kent al vanaf het begin een humaan beleid. In het hoogseizoen breidt ons personeelsaantal uit tot ruim 200 mensen, waarmee we voor retail de grootste aanbieder in Europa zijn van cadeauverpakkingen.’
Slimme tips van GOC
Om mensen op te leiden heeft IG Design Group al 9 jaar een eigen interne school, de Design Group Academy. ‘We ontwikkelen zelf opleidingen maar schakelen ook derden in. Zo werken we samen met GOC om onze drukkers op te leiden en te helpen efficiënter te werken, waarmee we onze milieu-impact verkleinen. Door slimme tips verbruik je minder grondstoffen en energie. Denk aan de omsteltijden verkorten, energiegebruik verminderen als de persen niet draaien en bedrijfsafval goed scheiden. Maar ook het drogen bleek met veel minder gasverbruik te kunnen.’
Onderzoek door CE Delft
In 2018 besloot de sociaal- en milieubewuste onderneming een extra stap te zetten. ‘We willen verantwoord met de omgeving omgaan en concreet weten wat onze CO2-voetafdruk is. We lieten uitzoeken welke footprint we genereerden. Ook om erachter te komen aan welke knoppen we kunnen draaien. Ingenieursbureau CE Delft rekende dit uit. Dan krijg je te maken met Scope 1-, 2- en 3-analyses. Scope 1 en 2 gaan primair over je eigen energieverbruik. Scope 3 is de CO2-uitstoot in de gehele levenscyclus van alle producten die het bedrijf koopt, vervaardigt en/of verkoopt, waarbij je vooral kijkt naar de impact van materialen. Een belangrijk deel van de footprint van een product zit in “scope 3”, ofwel in de materialen die je gebruikt.’
Klimaatneutraal papier
‘Via software brengen we zaken in beeld als energieverbruik, aantal gereden kilometers en papierhoeveelheden per soort. Zo zie je de totale milieu-impact en kun je reduceren door andere grondstoffen te kiezen. Dat leidde tot reductie van onze footprint. En alles wat we niet kunnen reduceren, dat compenseren we. Daarmee zijn we de eerste ter wereld die klimaatneutraal cadeaupapier produceren.’ Bogers vervolgt: ‘80% van wat we verkopen maken we in Hoogeveen. Een deel van wat we nu nog bij anderen bestellen, zoals de cadeautasjes uit Azië, gaan we in de loop van 2024 ook hier produceren. Mede ingegeven door de analyse. Dan sleep je goederen niet de hele wereld over. Dichterbij produceren scheelt enorm veel transport en dus CO2. En het geeft meer zicht op de grondstoffen die je gebruikt.’
Cadeautasje
De grootste knop waar IG Design Group aan draait om een duurzamer product te kunnen maken is de selectie van de grondstof. ‘We vinden het een groot succes dat we in Hoogeveen 25 miljoen cadeautasjes gaan maken, die we nu nog in China kopen.’ Bovendien leidt de drive naar meer duurzaamheid ook tot productontwikkeling: IG Design Group Hoogeveen ontwikkelde een gepatenteerde oplossing voor plasticvrij cadeaupapier (de rollen cadeaupapier zitten altijd verpakt in een all over doorzichtige folie). ‘Bij deze Smartwrap-oplossing vervangt een klein label alle krimpfolie. Het heeft hetzelfde formaat als het productlabeltje dat nu op de folie is geplakt. Meer dan de helft van de klanten ging meteen overstag, een deel overweegt het nog. Deze ontwikkeling past in ons beleid om zo min mogelijk plastic te gebruiken.’
Dit interview is onderdeel van een artikel uit PRINTmatters. Lees hier het eerder verschenen interview met Aad Vollebregt, algemeen directeur bij GOC, en hier het interview met Bas Burmanje, plant manager bij Van de Velde Packaging Group.
Tekst: Robbert Delfos | Fotografie: Pim Ras | Foto boven: Joost Bogers, managing director IG Design Group.