Abonneren  Inloggen

Recordomzet voor online drukkerij Drukland.be

26 maart 2024

Online drukkerij Drukland.be, onderdeel van de Nederlandse groep Simian, noteert met bijna 7 miljoen euro een recordomzet in 2023. Zowel het aantal bestellingen als de omzet steeg het afgelopen jaar met zo’n 20%, meldt het bedrijf. De Belgische divisie van Simian genereert nu vanuit Brugge een kwart van de totale omzet van de Nederlandse drukkerijgroep.

Het afgelopen jaar leverde de Nederlandse online drukkerij Simian in totaal 180 miljoen producten af, zowel voor zakelijke als particuliere klanten. De drukkerij realiseerde daarmee in 2023 een omzet van 28 miljoen euro. Dat die omzet hoger ligt dan het jaar voordien is volgens het bedrijf opmerkelijk, gezien de dalende vraag naar drukwerk in de gehele sector.

Volgens Wouter Haan, CEO van Simian, is het diverse aanbod de grootste troef van het bedrijf. ‘Door de toegenomen personeels- en energiekosten én de dalende vraag naar drukwerk, zijn we flexibel om andere producten in ons gamma op te nemen. We hebben ons machinepark waar nodig de voorbije jaren ook aangepast aan lagere oplages. Door die creativiteit is onze omzet in 2023 toch toegenomen’, aldus Wouter Haan, CEO van Simian. Vorig jaar zag de online drukkerij bijvoorbeeld een grote stijging in de verkoop van polsbandjes voor festivals.

Record voor Belgische divisie Drukland.be

Vooral de Belgische divisie van Simian deed het volgens het bedrijf het afgelopen jaar met een omzet van bijna 7 miljoen euro bijzonder goed. Dankzij de meer dan 65.000 bestellingen - een stijging van net geen 20 procent in vergelijking met 2022 - noteerde Drukland.be een omzetgroei van zo’n 22 procent.

In 2021 opende Drukland.be zijn eerste fysieke winkel in België - de Drukland Store in Brugge - en in 2023 lanceerde het ook zijn Franstalig platform fr.drukland.be voor de Waalse markt. CEO Wouter Haan verwacht dat Drukland.be zijn positie in de Belgische markt volgend jaar nog kan versterken.

‘In België voelen we de markt heel goed aan. De Belgen zien het gemak van online bestellen in. Bovendien zijn er de verkiezingen, waardoor een verdere “double digit” groei voor Drukland.be dit jaar zeer realistisch is. Daarnaast ligt er voor ons nog veel potentieel in Frankrijk, waar we afgelopen jaar zijn gestart, en in 2024 belangrijke stappen willen zetten’, aldus Haan.


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief