Abonneren  Inloggen

Multicopy zoekt bevlogen ondernemers

28 april 2025

In een levendige printmediamarkt na de coronacrisis wil Multicopy The Communication Company weer groeien, vooral ook qua aantal vestigingen. Daartoe is het bedrijf een wervingscampagne gestart. Op het hoofdkantoor van Multicopy in Almere spraken we over die groeiambitie met directeur Annette Dales en franchise support & purchase manager Johan Gansner. ‘Wij zoeken bevlogen ondernemers en hebben hun veel te bieden. Elke stad verdient een Multicopy.’

Waar staat Multicopy nu?

Dales: ‘Na corona daalde het aantal vestigingen tot een inmiddels stabiel aantal van veertig. Die vestigingen moeten rendabel zijn en doorgroeien. Daar hebben wij vanuit het hoofdkantoor een programma voor ontwikkeld. Maar wij willen ook weer groeien in aantal vestigingen. Elke stad verdient een Multicopy, want wij hebben veel te bieden. Groei is in deze levendige markt zeker mogelijk. Wij schrijven daarom grafische, sign- en communicatie-ondernemers aan om een bestaand printmediabedrijf onder te brengen in de Multicopy-familie. Verder zoeken we mensen die graag willen ondernemen en willen samenwerken, dus openstaan voor franchising. Op beide doelgroepen draaien we campagnes, onder andere met het servicebedrijf Franchise Plus.’

Medewerkster Thara Langbroek in de Multicopy-vestiging in Heerhugowaard.

Wat is de sweet spot van Multicopy in de printmediasector?

Dales: ‘Multicopy richt zich op het midden- en kleinbedrijf; minder dan twee procent van de omzet komt nog van particulieren. Wij focussen niet meer op het standaarddrukwerk, de business die voor lage marges weggaat. In het grafische segment produceren wij vooral de persoonlijke, evenement- en actiegedreven marketingoplossingen voor lokale bedrijven. In die lokaliteit liggen zoveel kansen! Wij leveren eigenlijk al het communicatiewerk dat bedrijven niet standaard online kunnen bestellen of waarbij klanten niet de zekerheid hebben dat het dan vlekkeloos wordt geregeld, ook als het snel moet. Het liefst zijn wij al betrokken bij het voortraject van de klant: de fase van creatie en advies, zodat de klant het optimale rendement uit zijn (print)communicatie kan halen. In dat werkveld liggen de marges ook hoger. Mede daarom is de gemiddelde brutowinstmarge van de Multicopy-vestigingen erg hoog vergeleken met het overige grafische mkb.’

Gansner: ‘Ook zijn wij voor het mkb een partner in sign en grootformaat print. Denk bijvoorbeeld aan autobelettering en interieure printtoepassingen. Ook dat soort creatieve oplossingen bestel je niet even online. Lokale klanten hebben hier advies bij nodig. Het persoonlijk contact van onze franchise-ondernemers met andere lokale ondernemers is essentieel. Daar zit onze kracht.’

Naar welk type ondernemers zijn jullie op zoek? En wat hebben jullie hen te bieden?

Dales: ‘Wij zoeken gedreven ondernemers die samen met ons een nieuwe, vliegende start willen maken. Dat kan door je met je huidige grafisch bedrijf aan te sluiten bij Multicopy of door als jongere ondernemer met een passie voor marketing en communicatie je eigen Multicopy-onderneming te starten: vanaf scratch of door een overname. In alle gevallen ondersteunen wij je bij elke stap. Daarbij profiteer je van de krachtige marketing- en salestools en ondersteunende diensten die het hoofdkantoor levert om jouw onderneming tot een succes te maken. Ook gezamenlijke inkoop voor het netwerk van Multicopy-ondernemers is een groot voordeel. Dat netwerk is sowieso een kracht: Multicopy-ondernemers kunnen werk bij elkaar onderbrengen of bij een businesspartner voor het echt gespecialiseerde werk. In een grafisch mkb waarin de winstmarges van veel bedrijven onder druk staan, is ondernemen binnen het Multicopy-netwerk daarom een aantrekkelijke optie.’

Gansner: ‘Verder zijn wij op zoek naar grafische ondernemers die – meestal vanwege pensionering – hun bedrijf op termijn willen verkopen, en jongere instappers voor die bedrijven. Graag worden wij tijdig – het liefst enkele jaren voor de geplande overname – al door zo’n ondernemer benaderd. Is het bedrijf interessant en komen we tot een deal? Dan zien wij de beoogde opvolger binnen dat bedrijf graag al toewerken naar het ondernemerschap onder de vlag van Multicopy.’

Portretten Multicopy Almere
Foto ; Pim Ras
‘Alle tools, trainingen, opleidingen en financiële voordelen geven wij je. Tegelijkertijd ben en blijf je bij ons ondernemer. Je moet ook zelf stappen willen blijven zetten.’

Bemerken jullie in de huidige campagne al interesse vanuit de grafische sector om Multicopy-ondernemer te worden?

Dales: ‘Ondernemers hebben nog wat koudwatervrees, merk ik in gesprekken. De eerste vraag die ik vaak krijg is in de trant van: “Ik heb nu Printshop Jansen op de gevel staan. Moet dat dan Multicopy worden?” Ja, dat moet uiteindelijk wel. Voor sommigen betekent dat een mentale drempel, maar het gaat in fases. En als wij dan praten over de meerwaarde van toetreding tot Multicopy, met alle ondersteuning die daarbij hoort, dan blijken wij een heel mooie club om deel van uit te maken.’

Gansner: ‘Het zijn voor individuele printondernemingen onzekere tijden. De klantvraag verandert doorlopend. Door kunstmatige intelligentie verandert de markt nu ook weer. En wat doe je als klein zelfstandig printmediabedrijf met alle data van klanten? Heb je dat goed georganiseerd? Kortom: je moet heel veel zaken bijhouden. Multicopy heeft het grote voordeel onderdeel uit te maken van Fortidia, een mondiale speler op het gebied van e-commerce, fulfilment, verzending, marketing en printoplossingen. Wij worden constant gevoed met de laatste ontwikkelingen rondom AI, IT, data, marketing en sales. Wij hebben ook allerlei processen vanuit Fortidia overgenomen en in de systemen van Multicopy geïntegreerd. Van de vindbaarheid van je website tot je marketing- en salestechnologie: al dit soort dingen worden je uit handen genomen, zodat jij maximaal kunt ondernemen.’

Hoe plukt een Multicopy-ondernemer daarvan de vruchten?

Dales: ‘Door die inbedding in de Fortidia-groep hebben wij enorme stappen gezet in automatisering: de hele klantreis is geautomatiseerd. Waar de klant ook maar een touchpoint heeft met Multicopy – een eerste order, een halfjaar niet in contact geweest, etc. – alles zit geautomatiseerd in een la. Zo wordt een klant op het juiste moment met de juiste boodschap benaderd. Als ondernemer heb je daar dus geen omkijken naar. En denk bijvoorbeeld ook aan een nieuwe AI-tool in het systeem van de Multicopy-ondernemer. Die tool kun je vragen om inzicht in jouw top 20-klanten, een rapport over de saleskansen bij een bepaalde klant, ideeën voor een nieuwe citymarketingcampagne in een grote stad, enzovoort.’

Word Multicopy-ondernemer. Scan of klik op de QR-code en ontdek de franchiseformule van Multicopy, met onderaan de pagina een video waarom deze ondernemers zich aansloten.

Gansner: ’Kortom: je kunt als Multicopy-ondernemer door de verbondenheid met andere Multicopy-ondernemers, het hoofdkantoor en Fortidia als moederbedrijf, een niveau van ondernemerschap bereiken en voordelen genieten, die voor een zelfstandige ondernemer van een klein tot middelgroot printmediabedrijf onbereikbaar blijven. Alle tools, trainingen, opleidingen en financiële voordelen geven wij je. Tegelijkertijd ben en blijf je bij ons ondernemer. Jij als Multicopy-ondernemer moet ook zelf stappen willen zetten, open staan voor verandering en je blijven ontwikkelen. Anders gaat het niet werken. Wij zoeken echt mensen met ondernemersbloed.’

Foto boven: Annette Dales en Johan Gansner zoeken gedreven ondernemers die een Multicopy-vestiging willen starten of overnemen.

Tekst: Wim Danhof / Foto’s: Pim Ras